“Tof wanneer ik echt kan bijdragen aan een digitale transformatie”

Wie zijn al die interimmers die namens Spargle zorgen voor digitale innovatie en ontwikkeling bij klanten? Voor iedere nieuwsbrief nodigen we iemand uit voor een drankje en een gesprek. Deze keer: Sanne. Zij werkt op dit moment voor Schiphol.

Wat doe jij precies op onze nationale luchthaven?

“Sinds februari werk ik als senior communicatieadviseur voor de afdeling digital & innovation. Ik voer de regie over alle interne en externe communicatie van de afdeling en houd me onder meer bezig met de communicatiestrategie en ontwikkeling van allerlei communicatiemiddelen. De doelstelling is helder: Schiphol doet veel gave dingen op het gebied van digitale innovatie. Er zijn maar liefst 170 mensen dagelijks mee bezig! We willen dit dan ook veel meer uitdragen, intern én extern.

Dat is een mooie uitdaging. Hoe heb je het aangepakt?

“Ik ben begonnen met – zoals ik het noemde – het bestuderen van Schiphol. Oftewel: het in kaart brengen van initiatieven, kanalen en middelen, stakeholders et cetera. Schiphol is 103 jaar oud en op de luchthaven werken 67.000 mensen. Kortom: het is een complexe omgeving. Tegelijkertijd bestaat de afdeling digital & innovation nog maar kort en zijn wij continu aan het pionieren. Na een paar weken studie startte ik met het opstellen en uitvoeren van een communicatiestrategie. Denk daarbij aan het verzamelen van verhaallijnen, visuals en het ontwikkelen van nieuw materiaal.  Zo heb ik bijvoorbeeld een slidedeck ontwikkeld met meer dan honderd slides waar de chief digital & innovation officer én alle digitale collega’s uit kunnen putten wanneer zij extern op een podium staan.

Daarnaast heb ik het afgelopen halfjaar gewerkt aan de organisatie van de Innovation Week: een intern event over innovatie, digitalisering en transformatie. We stelden een programma samen bomvol inspiratie, kennis en kunde. Met meer dan veertig sprekers, workshops en demo’s. De week startte met het grote Schiphol innovatiedebat en er waren diverse VR- en dronesexperiences, een privacy escaperoom én een expo. Ik was betrokken bij het hele project met focus op programmering, marketing & communicatie en de aankleding. Heel gaaf om dat neer te mogen zetten!”

Was het een succes?

“Ja! Gedurende vier dagen volgden bijna achthonderd employees een of meerdere sessies. Dat is vijfentwintig procent van alle Schipholmedewerkers. Een supergoed resultaat natuurlijk!”

En waar ben je nu mee bezig?

“Op dit moment werk ik samen met corporate affairs en de Innovation Hub aan een externe communicatiestrategie over het thema innovatie. Een strategie voor de hele Royal Schiphol Group (RSG). Die bestaat namelijk uit meer luchthavens dan Schiphol Amsterdam en innovatie is cruciaal in hun langetermijnstrategie. Sinds dit voorjaar organiseren we innovatie anders. De Innovation Hub is op groepsniveau verantwoordelijk voor het versnellen van transformatieve en disruptieve innovatie, oftewel innovatie op lange termijn. We werken samen met en voor de andere luchthavens en met een uitgebreid (intern en extern) ecosysteem. Over al deze ontwikkelingen willen we natuurlijk communiceren. Daar ontwikkelen we nu de plannen voor.”

Schiphol is natuurlijk een prachtig bedrijf. Heb je nog een andere klant of job waar je van droomt?

“Lastig te zeggen, ik ben iemand die van tevoren niets wil afschieten. Mijn ambities lagen lange tijd binnen de mediawereld. Daarin heb ik diverse droombanen gehad. Ik was digitaal directeur van onder andere Vogue en National Geographic, en digitaal adjunct bij het FD… Na het FD was ik wel klaar met media en de eindeloze zoektocht naar digitale verdienmodellen. Ik zocht specifiek naar een klus met een (groter) maatschappelijk belang. Dat is bij Schiphol zeker het geval!

Belangrijk voor mij is dat ik me kan identificeren met de doelstellingen, doelgroepen en producten van een bedrijf. Dat kan heel veel zijn, want ik ben zeer breed geïnteresseerd. Daarbij vind ik het tof wanneer ik echt kan bijdragen aan een digitale transformatie. Het is voor mij dan ook belangrijk in welke fase het bedrijf zich bevindt. Schiphol zit middenin die digitale transformatie, dat past op dit moment heel goed bij me. Professionaliseren, opschalen, verbindingen leggen. In het verleden heb ik ook voor startups gewerkt. Dat vond ik ook enorm leuk, maar ik miste wel de professionaliteit van een grotere organisatie. De kans om samen te werken met experts. En ik vraag me af of een digital native echt iets voor me is, juist omdat ik de pijn van de transformatie zo interessant vind. Maar ik zeg zeker geen nee als ik morgen door Spotify of Netflix word gebeld J.”

Wanneer heb jij Nicole leren kennen?

“Haar ontmoette ik in 2009, in het laatste deel van mijn Sanoma-tijd waar ik negen jaar gewerkt heb in diverse digitale (management)rollen. Bij Sanoma Digital was destijds een reorganisatie gaande. Ook toen was de vraag: hoe organiseer je digital binnen een traditionele organisatie? Waar ligt de verantwoordelijkheid? Welke mensen, welke skills heb je nodig? Natuurlijk bleek dat Sanoma het niet zou redden met klassieke tijdschriftenmakers. Nicole werd aangetrokken om de juiste teams samen te stellen. Ik was intussen zwanger en wilde eigenlijk na mijn verlof niet terugkomen. Uiteindelijk heb ik dat toch nog even gedaan. Zo heb ik geholpen om digital te ontwikkelen en onder meer het eerste social-mediabeleid opgesteld.”

Wat heeft Spargle jou sindsdien gebracht?

“Na mijn Sanoma-tijd ben ik in 2010 voor mezelf begonnen. Toen ik eenmaal het binnen de media voor mij hoogst haalbare had bereikt (een rol als digitaal adjunct bij het FD) was ik nieuwsgierig naar de rest van de wereld. Ik ging op zoek naar nieuwe drijfveren. Waarom ben ik op aarde en hoe kan ik zinvol bijdragen aan de maatschappij? Via mijn netwerk kwam ik opnieuw in contact met Nicole. En dat klikte meteen. Ik ben een brede digitale manager. Een generalist, T-shaped. En ik heb veel verschillende soorten digitale teams geleid. Met online redacteuren, marketeers, UX designers, product owners en developers…  Ik weet voor veel digitale rollen en multidisciplinaire teams wat er nodig is om succesvol te kunnen innoveren. Ik pas dan ook niet per se in één hokje; content manager, online marketeer of product owner. Dat vinden recruiters – en ik heb er veel gesproken – lastig. Die kennen de bedrijven en de mensen waar ze mee werken zelf helemaal niet zo goed en denken in hokjes. Nicole deed dat niet en vroeg direct verder, wat een verademing! Zij ziet je als compleet persoon, niet als een verzameling skills. En stelde de juiste vragen om me echt te leren kennen, te weten waar mijn hart ligt en waar ik goed in ben. We hadden een enorme klik en dat gaf mij vertrouwen. Ik weet dat als zij een match maakt, de kans van slagen groot is.

Daarbij heeft ze een netwerk met veel potentie. Al die digital professionals bij elkaar; we kunnen zoveel samen delen en van elkaar leren. Ik heb daar hoge verwachtingen van voor de toekomst.”

En als je kijkt naar jouw visie op het vak in het algemeen?

“In ons vak moet je een leven lang willen leren en jezelf blijven ontwikkelen, anders hoor je hier niet thuis. De wereld verandert continu. In het digitale speelveld is samenwerking extreem belangrijk. Daarom zijn kennis delen, structuren doorbreken en verbindingen leggen van het grootste belang. Dat gaat veel verder dan hoe je je als bedrijf organiseert.”

Wie is Sanne in haar vrije tijd?

“Ik woon in een prachtig monumentaal pand in Wijk aan Zee, samen met mijn man en twee kinderen: een dochter van bijna tien en een zoon van bijna zeven. Mijn man is UX-designer en zit dus in hetzelfde vakgebied.

Uiteraard ben ik veel en vaak op het strand en in de duinen. Daarnaast maak ik me druk om zaken in mijn persoonlijke omgeving. Ik ben initiatiefnemer van Stofmelder, een digitaal meldpunt voor milieuoverlast en actief in de lokale politiek waar bijvoorbeeld alle problematiek rondom Tata Steel hoog op de agenda staat.

Verder heb ik een brede culturele interesse, van mode tot muziek en van dans tot musea. En ben ik dit jaar op een mediadieet. Vroeger moest ik natuurlijk continu allerlei kranten, tijdschriften, actualiteitenprogramma’s en websites in de gaten houden voor mijn werk. In plaats daarvan heb ik mezelf als doel gesteld 52 boeken te lezen voor 2019 om is. Daar moet ik echt dingen voor laten. Maar het bevalt me prima. Het zorgt voor rust en ruimte, een aangename vertraging en het geeft me veel nieuwe kennis en inzichten. Ik kies voor verschillende genres die je grofweg in drie categorieën kunt verdelen: vaktechnisch – zoals This is marketing van Seth Godin –, ontspanning – van literatuur tot science fiction – en wat ik noem ver-van-mijn-bedboeken, dat kunnen biografieën zijn (Edward Snowden!), maar ook meer wetenschappelijke boeken, zoals Harari en Hawking. Echt, ik raad iedereen aan eens uit de gekte van je vakgebied te stappen en zo’n mediadieet te doen. Het is een verrijking!”

Tot slot: waarom de keuze voor Red Bull?

“Ik drink het niet te vaak, want het is natuurlijk erg zoet en niet gezond. Maar redbull is echt mijn ultieme guilty pleasure.”