Spargle drinkt een bokbiertje met product owner Bert-Jan Strating (36)

Wie zijn al die interimmers die namens Spargle zorgen voor digitale innovatie en ontwikkeling bij klanten? Voor iedere nieuwsbrief nodigen we iemand uit voor een drankje en een gesprek. Deze keer: Bert-Jan Strating, over werken bij KLM, product owners en bokbier.

KLM, dat is een mooie klant! Wat heb je daar gedaan?
“Als product owner was ik verbonden aan de KLM Digital Studio, dat is de afdeling die zich bezighoudt met digitale innovatie voor medewerkers. De luchtvaartmaatschappij wil natuurlijk voorop blijven lopen en dat vraagt ook om steeds weer nieuwe technologische mogelijkheden voor de medewerkers. Ik hield me bezig met digitale innovatie voor KLM-medewerkers door vier nieuwe services te realiseren.”

Hoe ben je begonnen?
“Het eerste jaar stond in het teken van digitale producten bedenken die een nieuwe strategie voor beoordelen ondersteunde. Daarbij lag er een grote uitdaging om medewerkers, business en ondernemersraden op één lijn te krijgen. In de laatste tien maanden heb ik me samen met een team gericht op het weghalen van een grote interne frustratie: de tijd en (negatieve) energie die het kost om informatie te vinden. Zoals arbeidsvoorwaarden, opleidingen die je kunt volgen en de mogelijkheid je daar eenvoudig voor aan te melden, informatie over gezondheid, werkinstructies, een overzicht van je verlofdagen, maar ook iets simpels als: waar is gebouw 404? Alle informatie die KLM-ers nodig hebben om hun werk goed te doen, moest via onze service online samenkomen.”

Wat was de volgende stap?
“Van het idee een werkende oplossing maken. Want ook voor ons was het zoeken naar de informatie. In welk systeem staat wat, hoe kunnen wij die snel doorzoeken voor, en vlot teruggeven aan medewerkers? Daarbij kwam de complexiteit dat iedere medewerker zijn of haar eigen zoekgedrag heeft, we hadden te maken met zo’n 33.000 unieke gebruikers. Het afgelopen jaar werkte ik dus vooral aan deze search oplossing. Als een KLM-er nu een vraag heeft, wordt die onmiddellijk beantwoord. En wat de zoekopdracht ook is, de informatie is makkelijk, snel en prettig online vindbaar.”

 

Kun je een voorbeeld geven van een bepaald product waar je (extra) trots op bent?
“Zeker! Dat is Heartbeat, een in-house gebouwde applicatie om de employee promotor score – zeg maar de mate waarin een medewerker tevreden is met KLM als werkgever – te meten. Daarvoor heb ik een team gevormd van een aantal engineers dat voorheen los van elkaar werkte, redelijk vastzat in bepaalde patronen en nog nooit agile had gewerkt. Het was mooi om te zien dat ze als team steeds meer beslissingen durfden te nemen, binnen het budget een maximale waardecreatie realiseerden en uiteindelijk een product hebben neergezet dat nu wekelijks voor een hogere conversie zorgt dan het product dat KLM eerder had aangekocht. Dat komt omdat mijn team zich echt kon verdiepen in de gebruikers en zo een specifieke KLM-oplossing kon realiseren.”

Project afgerond?
“Inmiddels staan alle producten waar ik product owner van was als een huis. Die zijn ook allemaal geïmplementeerd in de organisatie. De teams zijn volgens mij goed geland. Als interimmer heb ik afscheid genomen maar ben blij dat ik samen met mijn teams een aantal innovaties heb weten te accelereren.”

Wat doe je nu?
“Op dit moment ben ik product owner search voor Bol.com. Een mooi vervolg op mijn opdracht bij KLM.”

Heb je nog een droom op het gebied van werk en/of klant?
“Jazeker! Ik zou heel graag eens bij Lego aan de slag willen. Ik heb het gevoel dat het een bedrijf is dat continu wil innoveren. Het bestaat al sinds 1932, overleefde moeilijke tijden maar kwam er steeds weer bovenop. En wat een speciaal product: een simpel, plastic blokje waarmee je de mooiste dingen kunt bouwen! Volgens mij heerst daar een bijzondere cultuur. Het enige jammere is dat het best ver is, Denemarken. Ik weet niet wat ze daar thuis van vinden ;-).”

Wat vind je zo leuk aan je vak?
“Mijn positie als product owner. Ik heb een rol die tussen techniek, creatie en klantbelang in zit. Ik geniet ervan om samen met mensen iets waar te maken! Ik begrijp de technische kant, kan een mening vormen over design, weet een visie te vormen, maar ben niet dé specialist. Als generalist kan ik al deze aspecten van het product bij elkaar brengen en zo samen met het team succesvol zijn voor de klant.”

Jouw vak is continu in beweging. Waar gaat het heen met digitale innovatie?
“Volgens mij zijn we in een tijd beland dat we niet kunnen spreken over digital innovatie zonder ook na te denken over de menselijke kant van technologie. En juist dat vind ik een prachtig snijvalk om op te acteren. Hoe kunnen we technologie gebruiken die echt iets toevoegt voor mensen? En hoe krijgen we mensen die iets wezenlijks toevoegen aan technologie? Ik rek mijn rol binnen in dat proces steeds verder uit door naast de technische ook de sociale kant aandacht te geven. Samen maken én zijn we het product, dus vind ik het belangrijk te begrijpen vanuit welke invalshoeken mensen deelgenoot van het probleem zijn. Hoe kunnen we van daaruit samen één wordt met het product?

En dat betekent concreet meer verdieping in de persoon achter de technologie. Want als mensen goed in hun vel zitten, pas dan kan een team echt een team zijn. En met een goed team kun je elk product maken. Alles begint met eerlijk zijn, je prettig voelen en vertrouwen hebben. Anders wordt een ontwerp donkerder en ga je fouten maken. Dat vraagt wel wat extra’s: meer inlevingsvermogen, signalen herkennen… Mijn rol wordt daarmee intensiever: niet alleen aan de businesskant, ook aan de teamkant. Daarmee verdwijnt de rol ‘scrummaster’ langzaam om als product owner samen met het team dit welzijnsdeel van het proces gaat uitdiepen.”

Spargle hecht ook veel belang aan die menselijke kant. Wat is voor jou de meerwaarde van aangesloten zijn bij het Spargle-netwerk?
“Klopt, het menselijke is altijd belangrijk, ook bij Spargle! Dat netwerk bestaat uit goede experts in mijn vakgebied die ik hoog heb zitten. Professionals met waardevolle kennis die je om een boodschap kunt sturen. Ik waardeer die enorm om wat ze kunnen, heb veel vertrouwen in ze en vind het prettig om in hun buurt te acteren. En soms levert het mij een interessante opdracht op. Ik weet dat wanneer er een passende opdracht binnenkomt, Nicole ook echt aan mij denkt. Haar bevlogenheid is bijzonder. Die viel mij al op toen ik haar in 2006 leerde kennen bij Lost Boys, toen ik in het team werkte als projectmanager. Grappig, toen was KLM ook al een klant van ons.”

Als je niet werkt, waar ben je dan druk mee?
“Ik heb een fijne relatie met mijn vrouw en samen hebben we drie kinderen. Ze zorgen voor yin en yang bij ons thuis in Overveen. Heel veel wauw, maar soms ook oooh… Ik houd van die dynamiek, die is goed. Doordat ik nu meer vrijheid heb om te beslissen hoe en waar ik opdrachten uitvoer, kan ik vanuit een positieve balans een bestaan opbouwen en zorgen voor mijn gezin. Daarnaast heb ik voldoende tijd over om wekelijks te zaalvoetballen, met vrienden op pad te gaan en mijn kennis te verrijken door events te bezoeken, literatuur of netwerkgesprekken te houden.”

Enne… waarom juist een bokbiertje tijdens dit gesprek?
“In de zomer als het licht en warm is, drink ik het liefst een mooie witte wijn. En ik ben ook dol op goede koffie. Maar bokbier vind ik echt passen bij deze tijd van het jaar. Het is vroeg donker, vaak grijs, regenachtig en koud. Dan vind ik dit zo lekker en passend!”

Meer weten over onze opdrachtgevers & interimmers? In ons blog geven we regelmatig een kijkje in de keuken bij onze opdrachtgevers en interimmers.