Stefan Braam

Spargle Ambassadeur

Technologie maakt ons leven belachelijk makkelijk. We leven in exponentiële tijden, de snelheid van verandering is onvoorstelbaar en blijft accelereren. Nu is de mooiste tijd uit de geschiedenis van de mensheid.

Onze levensverwachting is verdubbeld in de afgelopen 100 jaar. Meer dan 90% van de wereldbevolking heeft nu toegang tot veilig drinkwater en minder dan 10% van de mensen leeft nog maar in extreme armoede. En ondanks hoe het voelt, is er veel minder geweld in de wereld. Het percentage van mensen die kunnen lezen en schrijven is in de laatste 200 jaar gegroeid tot 90% van de wereldbevolking en de volgende generatie zal het nog beter doen. Vandaag heeft de helft van alle mensen toegang tot internet en de komende jaren komen daar nog twee miljard mensen bij.

Deze veranderende wereld heeft een grote impact op mensen en organisaties. Wat voor soort visie en strategie is nodig wanneer technologieën, mensen en ideeën worden gecombineerd om de veranderende ambitie van de onderneming en de veranderende rol van de klant effectief te ondersteunen? Daar wil ik over nadenken.

De afgelopen jaren zien we dat onze op KPI’s gebouwde organisaties niet meer goed functioneren. Management verliest grip, maar weet niet hoe ze de vinger op de zere plek moet leggen. Alles verandert. OPEX is de nieuwe CAPEX. Toegang is het nieuwe eigendom… Paniek op het pluche van de boardrooms. Vanaf nu is ieder bedrijf een technologiebedrijf. Welkom in de digitale arena.

 

 

Binnen enkele jaren nemen robots en algoritmes grote delen van ons werk over. Onze rol als mens in de keten van waarde creatie neemt drastisch af en verandert definitief. Niet alleen administratieve en repetitieve taken worden gerobotiseerd. Vrijwel iedereen, van vrachtwagenchauffeur tot arts en advocaat, wordt ingehaald door robots die het beter doen dan zij. In deze context beweeg jij, de mens, de professional, de manager, de ondernemer. Opgegroeid in een tijd waarin je carrière kon maken door hard te werken, targets te halen, declarabel te zijn, de juiste mensen te kennen. Knallen! “Greed is Good”. We hebben elkaar allemaal gek lopen maken. Tot dat… Tot dat we het zelf ook niet meer konden bijbenen.

En waarom gaf al dat succes zo weinig voldoening? Als je carrière je brengt op een plek waar je je eenzaam en leeg voelt, wat dan? Het is zo makkelijk om jezelf te verliezen… als dit niet al is gebeurd. En toen was Spargle er. Een netwerk van mensen die de elkaar helpen te navigeren door de prachtige kansen en de valkuilen van de digitale transitie. Zie het als een knooppunt waar mensen, ideeën, oplossingen en organisaties elkaar vinden en verbindingen vormen. Het is de juiste ambitie op de juiste plek brengen, verbinden, durven en vertrouwen. Dan zie je het anders. Bewonder de mogelijkheden die deze nieuwe wereld biedt.

Resoneert dit met jou? Laat het me weten en stuur me een berichtje via LinkedIn.

“Weten wat je vandaag moet doen om klaar te zijn voor morgen.”

STEFAN BRAAM – Spargle Ambassadeur