“Voor mij is het een uitdaging dit product van de grond af op te bouwen”

Wie zijn al die interimmers die namens Spargle zorgen voor digitale innovatie enontwikkeling bij klanten? Voor iedere nieuwsbrief nodigen we iemand uit voor een drankje en een gesprek. Dit keer is dat Joshua. Joshua is 30 jaar oud en woont samen met zijn vriendin in Amsterdam. Sinds 2018 werkt hij bij Google.

 

Google, dat is een mooie werkgever! Wat doe jij daar?

“Als partner & retail manager ben ik verantwoordelijk voor het aansturen van het team – offline sales- en accountmanagers en een team shop in shoppers – dat onze retailpartners faciliteert. Denk bijvoorbeeld aan Mediamarkt en BCC, en dan in de Benelux en DACH (Deutschland, Austria en Der Schweiz (CH)). Dat zijn zo’n 547 winkels. Het doel is helder: Chromebooks moeten on top of mind komen bij het winkelmanagement en de verkopers in de fysieke winkels. Die moeten goed weten wat het strategische belang is van Chromebooks en waarom het een passende keuze kan zijn voor hun shopklanten. Samen met mijn collega’s probeer ik onze retailers te inspireren met al het goede wat Chromebook te bieden heeft.”

 

Hoe doe je dat precies?

“Ik heb budget en data. Mijn accountmanagers monitoren hun regio en we maken verschillende analyses. Hoe gaat de verkoop daar? Worden targets gehaald? Is ons product goed geïmplementeerd voor de verkoop? En zo niet, wat is er aan de hand, laten we iets liggen, hoe kunnen we bijsturen en wat moeten we dan oppakken? Ik heb regelmatig meetings met collega’s die onze retailpartners bezoeken en verzorg bijvoorbeeld ook trainingen voor verkopers. Samen met mijn collega’s onderzoek ik wat belangrijk is voor de retailers, wat hun kpi’s zijn en hoe wij vanuit Chromebook daar toegevoegde waarde aan kunnen bieden. Met deze inzichten bepalen we onze strategie waarmee we groei willen realiseren. Naast alle andere dingen die wij doen, is zelf ervaren misschien wel het belangrijkst. Daarom geven we onze retailers er zelf een om uit te proberen. Dat werkt heel goed.”

 

Chromebook is een relatieve nieuwkomer in de laptopwereld. Wat is er zo anders aan?

“De laatste jaren zijn computers en laptops nauwelijks veranderd. Ze hebben allemaal eenzelfde soort besturingssysteem. Best gek als je bedenkt dat het consumentengedrag inmiddels enorm veranderd is. Tegenwoordig gebruiken wij apparaten anders en werken we
bijvoorbeeld met apps. Chromebook is daarop ingericht, volgens het consumer first-principe, en heeft een heel ander besturingssysteem. Iedere zes weken worden er op de achtergrond updates uitgevoerd en je hoeft geen additionele software te kopen om je te beschermen
tegen virussen en malware. Dat betekent dus dat je na het opstarten nooit meer hoeft te wachten tot je computer klaar is met updaten. Ook de batterij gaat veel langer mee omdat er – naast het lichte besturingssysteem – bijvoorbeeld geen energieverslindende processor en videokaart in zitten. Je kunt gerust een hele dag werken zonder dat je moet opladen. Dat maakt Chromebook echt super snel en heel gebruiksvriendelijk.”

 

Je klinkt heel enthousiast. Wat vind je zo leuk aan deze job?

Ons doel is om computing voor iedereen makkelijk en toegankelijk te maken. Die missie is belangrijk voor mij. Voor mij geldt dan ook dat bij iedere stap die ik neem, ik een nieuwe mijlpaal neer moet zetten. Spannend en tof om te doen. En het is een doorlopend proces..
Hierdoor heb ik het gevoel dat ik iedere dag een puzzelstukje bijdraag aan het grote geheel. Google is een fijne werkgever en heeft een cultuur die me aanspreekt. Al tijdens mijn eerste dagen hier in München ontdekte ik hoe vriendelijk en open de mensen zijn die hier werken. Iedereen staat voor je klaar, vraagt of je mee gaat lunchen, dat soort dingen. Ik voelde me gelijk op mijn gemak.”

 

Inmiddels zit je er alweer twee jaar. Wat heb je hiervoor gedaan?

“Na mijn opleiding retail management aan het ROC in Nijmegen ben ik als verkoper begonnen bij ElectroWorld, met het idee dat ik accountmanager wilde worden. Ik heb echt een hart voor retail. Vanuit daar ben ik naar Samsung gegaan, waar ik na shop-in-shop consultancy aan de slag ging als fieldcoach. In die rol ben ik verder gegroeid. Uiteindelijk kwam ik bij Hamilton Bright, een organisatie die Google als klant heeft. Mijn manager nam mij mee naar Google. Toen ik binnenstapte, dacht ik meteen: wow, hier wil ik werken! En dat gaat me lukken ook!”

 

Hoe knap is het dat je daar nu werkelijk zit?

“Kijk, ik heb alleen mbo. Dan is het zeker niet makkelijk daar te komen waar ik nu zit. Maar ik ben gedreven, leergierig en enthousiast. Ik heb me stap voor stap laten zien door allerlei dingen op te pakken, bijvoorbeeld het datavraagstuk. Ondanks dat ik de moeilijke weg heb gekozen, is het toch snel gegaan.”

 

Is dit dan al je eindstation of heb je nog een andere droombaan voor ogen?

“Niet per se. Ik heb het nu enorm naar mijn zin en zie nog veel kansen voor mezelf in de vorm van interne groeimogelijkheden. In de toekomst hoop ik wellicht een intern salesteam aan te sturen. Voor nu is dat de horizon waar ik niet voorbij kan kijken. Dus misschien blijf ik hier wel tot mijn 65 ste. Wat als ik weg zou móeten? Daar heb ik lang over nagedacht en over gesproken met mijn vriendin. In deze veranderende wereld is een plan B wel zo slim natuurlijk. Ik blijf een retail- en consumentenfan, dus dan denk ik aan Nike: een mooi, sterk en internationaal sportmerk. Lijkt me tof om daar een bijdrage aan te leveren.”

 

Wanneer kwam Nicole in jouw leven?

“Toen ik bij Hamilton Bright werkte. Ik zat toen in de buitendienst en had een goede relatie met mijn marketingmanager die al via een payroller bij Google werkte. Hij nodigde me uit voor een ontbijtje waar hij vertelde dat hij naar Londen ging om daar echt in dienst van Google te werken. Of ik ook interesse had? Ja, natuurlijk! Hij bracht me in contact met de mensen die de interviews afnamen voor de sollicitatieprocedure. Ik had echter wel een agency nodig als ik in dienst zou treden. Google is die gaan zoeken en heeft toen Nicole benaderd. Zo kwam ik bij Spargle terecht. Best grappig, want normaal gaat het natuurlijk andersom: Nicole verbindt mensen uit haar netwerk aan organisaties. Ik herinner me nog dat ik op vakantie was in Miami toen Nicole een berichtje stuurde dat ze me wilde spreken. Om elf uur ’s avonds hadden we een videocall. Dat voelde gelijk goed.

 

Wat is de toegevoegde waarde van Spargle?

“Nicole zit heel erg op de persoon. Ze kan je echt lezen, vraagt door zodat ze weet wat voor jou belangrijk is en waar je op aanslaat. Met haar mensenkennis maakt ze makkelijk de juiste match. Heel fijn hoe ze mij zorg uit handen neemt, altijd voor me klaarstaat, lijntjes uitzet als dat nodig is en meedenkt. En ze is lekker no-nonsense. Ik verwacht dat ik in de toekomst veel kan hebben aan het Spargle-netwerk, maar tot nu toe ben ik nog niet bij een sessie of borrel geweest. Dat komt omdat ik fulltime werk in München. Doordeweeks ben ik daar, in het weekend in Amsterdam.”

 

Als je weekend hebt, wat doe je dan graag?

“Ik houd van reizen, dus ook wat dat betreft heb ik nu de ideale baan. Maar verder heb ik niet echt hobby’s. Weekend is voor mij down time met mijn vriendin en vrienden. Gezellig bijkletsen, borrelen, de stad in, lekker eten.”

 

Dan mag dat speciale biertje vast niet ontbreken?

“Zeker niet! Ooit heb ik eens een bierpakket cadeau gekregen, daar zat een IPA-biertje in. IPA staat voor India Pale Ale. Het is van origine een Engels bier met een hoger alcoholpercentage en steviger hoprecept. Toen ik naar Amsterdam verhuisde, maakte ik kennis met Brouwerij ’t IJ waar ze ook IPA-bier brouwen. Wat een lekkere, bijzondere smaak! Toen ben ik ze steeds overal gaan bestellen. En als mijn vrienden vragen bier mee te brengen, dan vragen ze mij om niet enkel IPA’s mee te nemen (met een knipoog)”

Contact

Ook via de mail op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen bij Spargle? Meld je dan hieronder aan. Liever bellen? Dat kan op: +31 (0) 35 747 07 47.

Ik blijf graag op de hoogte van: