Spargle was aanwezig op The Next Web Conference. Een inspirerende tweedaagse met thema’s als: digital disruption, power to the people en getting hooked. Ik zoom op alle drie in.

Digital disruption en innovatie

Digital disruption. Een term die ik gelukkig steeds vaker tegenkom. Maar terecht zegt JamesMcQuivey dat veel disruption, geen disruption is. Denk aan banken. Het vervangen van medewerkers in cash machines is geen disruptie. En is het aanbieden van een app en online bankieren dat dan wel? Te vaak wordt een dienstmodificatie gezien als innovatie. Maar wat binnen de financiële wereld vernieuwend is, is dat een bank samenbrengt en faciliteert. Denk aan: ThinCats, Clinkle, Kickstarter, Ulule, LendingClub en GeldvoorElkaar. Dat is een echte ommekeer, maar voor financiële instellingen een grote stap. Zoals voor veel corporates. Het zijn instituten geworden. Instituten kantelen niet alleen heel moeilijk, ze hebben door hun grootte ook de klant steeds vaker op afstand staan. Noch het luisteren naar de klant, noch het adequaat anticiperen op een veranderende klant is daardoor eenvoudig.

McQuivey zegt dan ook: ‘Power to the people, it’s in their hands, not the companies. Selling is not building relationships. Companies need to focus on the product experience: the relationship their product has with the user’.

Verandering van binnenuit

Brian Solis sluit daar bij aan. Hij stelt terecht de vraag: ‘Do you wanna shape the future, or be affected by it? Je zou denken dat vanuit de grootte, de ruime ervaring en de onuitputtelijke bron aan expertise de gevestigde bedrijvenorde koploper is bij het vormgeven van de toekomst. Maar het omgekeerde is waar. Als logge olietankers kunnen ze bijna geen bocht van 90 graden maken, laat staan zorgen voor een digitale (r)evolutie. En dat is jammer. De kennis is er, de wilskracht is bij medewerkers voelbaar. Ik zie dat dagelijks tijdens mijn Spargle dna scan bij bedrijven waar bedrijven vergeten na te denken over mijn inziens essentiële vraag of de huidige identiteit van een bedrijf nog aansluit bij de veranderende wereld. Doen wij dingen waar we geloof in hebben? Het begint met waarom! Elke organisatie heeft zijn eigen identiteit soms bewust helaas soms ook onbewust. De identiteit moet niet alleen de organisatie “sturing” geven maar ook zeker de eigen medewerkers. De identiteit van de organisatie dient aan te geven wat het wilt zijn of waar we voor gaan. Het vormt dan ook de basis voor de strategie en de organisatiedoelen. Voor organisaties gaat het steeds belangrijker worden om de identiteit van de organisatie te delen. Waar staan wij voor als organisatie zijnde in plaats van alleen wat doen wij en hoe doen wij het! Is jouw organisatie hier klaar voor?

[embedplusvideo height=”637″ width=”1080″ editlink=”http://bit.ly/1B9idf0″ standard=”http://www.youtube.com/v/EIW9d2qkl3c?fs=1″ vars=”ytid=EIW9d2qkl3c&width=1080&height=637&start=&stop=&rs=w&hd=0&autoplay=0&react=1&chapters=&notes=” id=”ep7149″ /]

Delen, geven, leren en bijdragen

Wat dat betreft kunnen we een voorbeeld nemen aan Duolingo. Oprichter Luis von Ahn ging niet zozeer in op het gebrek aan innovatiekracht bij de gevestigde orde, maar wel de hoge kosten die worden gevraagd. In de nieuwe wereld waar we willen delen, lenen en bijdragen, is een paar duizend euro betalen voor een taal leren bij de nonnen een ouderwetse, niet maatschappijgerichte aanpak. Duolingo gaat juist uit van de kracht van mensen gezamenlijk en maakt het mogelijk elkaar te helpen en samen te leren. Von Ahn past toe wat Solis predikt: ‘If it isn’t broken, break it. Stand up what exists today, question why it still functions, and come with a total new approach which will help the current and future society.’

[embedplusvideo height=”637″ width=”1080″ editlink=”http://bit.ly/1B9ileo” standard=”http://www.youtube.com/v/gSvTClGB3qg?fs=1″ vars=”ytid=gSvTClGB3qg&width=1080&height=637&start=&stop=&rs=w&hd=0&autoplay=0&react=1&chapters=&notes=” id=”ep2771″ /]

De maatschappij

Een interessante rode draad tijdens de The Next Web Conference is dat klantonderzoeken (en de grote hoeveelheid data die wordt verzameld) zouden moeten worden vervangen door te kijken naar de maatschappij. Iets dat start-ups van nature doen, maar de marketingafdelingen van grote organisaties vaak vergeten. De extreme behoefte om alles te willen weten van klanten, het verzamelen van zo veel mogelijk data, zal moeten verdwijnen. Niet alleen is deze data gebaseerd op het verleden, ze zijn gebaseerd op de klant, niet de gehele maatschappij. Naast Brians Solis zoomt ook Jonathan Wisler hierop in: ‘Are data-driven decisions better than intuition?’ Hij geeft aan dat het zoeken naar signalen continu moet plaatsvinden. ‘Keep on iterating, never stop innovating’, vat hij zijn verhaal samen. Wees daarbij betekenisvol en doe het anders dan anderen, wees geen volger. Kijk vooruit.

Verslavingstactiek

‘Er toe doen’ is ook wat Nir Eyal vertelt en schrijft in zijn boek ‘Hooked’. Zijn heldere theorie over het realiseren van enthousiaste, blijvende klanten is ook voor online marketeers een waardevolle inspiratiebron. Maar wat hij nadrukkelijk aangeeft: gebruik deze strategie waarbij gebruikers of klanten moeilijk meer kunnen afhaken, niet om geld uit hun zakken te kloppen. Blijf bij je ‘why’, het oplossen van een probleem en blijf dat servicen, zonder alleen aan geld te denken. ‘Think about the morality of manipulation online’, zegt hij. ‘Is the ux for you or in favour of the user?’

[embedplusvideo height=”637″ width=”1080″ editlink=”http://bit.ly/1B9ijTL” standard=”http://www.youtube.com/v/oQBsnSC_TRM?fs=1″ vars=”ytid=oQBsnSC_TRM&width=1080&height=637&start=&stop=&rs=w&hd=0&autoplay=0&react=1&chapters=&notes=” id=”ep5169″ /]

Samenvatting

De toekomst voorspellen blijft onmogelijk. Ondanks alle big data, ondanks alle best practices. ‘The future is unwritten’ zegt Solis. ‘We write the future ourselves. Don’t look at the best top10. Think about what you can do.’ McQuivey: ‘Stop thinking about the ROI, and being sure about everything. Digital will lead us. The future is digital.’ Ik sluit me daar graag bij aan.

Een nabrander: Ik werd geïnspireerd door het verhaal van Eze Vidra  over Google Campus London. Een open campus waar Google start-ups ondersteunt en met elkaar verbindt.

[embedplusvideo height=”637″ width=”1080″ editlink=”http://bit.ly/1B9ikXV” standard=”http://www.youtube.com/v/BmrrUz3iSlo?fs=1″ vars=”ytid=BmrrUz3iSlo&width=1080&height=637&start=&stop=&rs=w&hd=0&autoplay=0&react=1&chapters=&notes=” id=”ep6105″ /]

Ook Spargle staat voor verbinden. Niet alleen gaan we daarom met een clubje naar Londen, ik wil iedereen uitnodigen om bij Spargle aan te haken.
Klopt je hart voor digital en geloof je in geven, delen en samen groeien, volg me dan op Twitter!