Inspiratie opdoen binnen ons netwerk. Leuk, een avond om eens ongezouten te horen wat onze (nieuwe) doelgroep vindt van een aantal ideeën die we het afgelopen jaar uitgewerkt hebben. Daarvoor werkt Spargle met haar Raad van Inspiratie.

Het afgelopen jaar is er achter de schermen hard gewerkt aan een nieuw Spargle concept; Spargle LAB. Een netwerkclub voor vierdejaarsstudenten, bedoeld om de overgang van het studentenleven naar het echte (arbeids)leven soepeler te maken. En, laten we eerlijk zijn, de pareltjes al direct uit de schoolbanken te pikken en aan ons te binden zodat het mes aan twee kanten kan snijden. LAB biedt kennis, kunde, coaching en een netwerk aan. Precies dat wat de jonge werkzoekende nodig heeft. Praktijkkennis, gecombineerd met persoonlijke ontwikkeling. Ikzelf, de Spargle coach, geloof er zeker in dat het fijnslijpen van je talenten en het goed weten wat je een bedrijf te bieden hebt, je kansen op de markt absoluut vergroot. Want hoe onderscheidt je je anders?

We zijn te gast op het kantoor van een van onze klanten, Actiepagina.nl. Jonge mensen all around me. Ook alleen maar mannen. Das niet echt Spargle-like… Worden de nieuwe marketeers de Mannen van de toekomst? Waar eerst de vrouwen regeerden,  zijn de mannen nu toch echt in opmars. Interessante ontwikkeling.

We duiken zoals het Spargle betaamt direct de diepte met de vraag aan de Raad en de rest van de mensen; “wat is nou jouw grootste uitdaging?” Jouw eigen succes claimen, werk-privé balans, het spelen van het politieke spel en het winnen daarvan. Bureauzijde of Corporate. Je droom volgen maar wanneer dan?

Hmmmm klinkt best als bekende uitdagingen waar de 1.0 wereld ook mee rondloopt. Met dit verschil. We zitten met jonge gasten aan tafel en die hebben stuk voor stuk meerdere banen tegelijk. De nieuwe toekomst is gearriveerd, zo lijkt het.  En die ziet er echt anders uit dan wat we al kennen. Tijd voor een nieuwe club dus?

Die vraag legde we voor aan de Raad. En hun antwoorden waren niet eenduidig. Gelukkig maar, want wij willen leren, ervaren en de kennis van de nieuwe en de oude wereld combineren. Dat is immers wat we doen bij Spargle. De kritiek, ideeën en feedback vlogen over de tafel. Ik zag een mooie mix van een positief kritische houding, enthousiasme, wijsheid, goodwill en passie. Natuurlijk is ons concept nog niet rond en kregen we dat ook wel degelijk te horen. Mijn inspiratie zat hem erin dat we 10 man bij elkaar zetten, met respect naar elkaar luisterden en zo een concept co-creeërden. Als een netwerk. En dat is wat mij betreft de nieuwe toekomst. Maar die naam? Daar waren we het over eens; work in progress.

Patricia Hoekstra, Spargle Coach