Spargle onderzoekt…

Spargle onderzoekt…

 

Zakendoen & online marketing – België vs Nederland

Spargle onderzoekt…

 

Online marketing in België zit – net als in Nederland – nog steeds in de lift. Steeds meer bedrijven hechten een groter belang aan een omnichannel benadering. De budgetten voor websites, web platforms, mobile en apps zijn steeds omvangrijker en onze zuiderburen zetten eveneens meer en meer geld in op online-advertising. België bevindt zich ondertussen in de betere Europese middenmoot en laat heel wat Europese landen achter zich.

Een uitgelezen kans dus om in te stappen bij een internationaal bedrijf, waar je verantwoordelijk wordt voor het uitzetten en verder ontwikkelen van een strategie voor CRM- en loyaliteitsprogramma’s in de Benelux.

In de zoektocht naar de juiste kandidaten voor deze vacature, heeft Spargle zich de vraag gesteld ‘Is zakendoen in België vergelijkbaar met de wijze waarop dat in Nederland gebeurt?’

Wat blijkt? Ondanks dat we praktisch dezelfde taal spreken, zijn Vlamingen en Nederlanders in bijna niets hetzelfde. De top 4 grootste culturele verschillen:

  • Hiërarchie: De manier van leidinggeven; de rol van de Nederlandse manager is veelal faciliterend: hij schept voorwaarden waarbinnen het team zo goed mogelijk presteert. In België beslist de baas, waarna het team de orders opvolgt.
  • Vertrouwen: De sfeer op afdelingen; binnen Nederlandse bedrijven wordt veelal gewerkt vanuit een sfeer van vertrouwen. Nederlanders vertrouwen hun collega’s, tot het tegendeel bewezen is. Bij Belgen is het tegenovergestelde waar: minder vaak wordt prijsgegeven waar het werkelijk op staat en collega’s lijken een stuk minder open naar elkaar.
  • Relaties: Wanneer Nederlanders en Belgen samen komen om zaken te doen, neemt België vaak de positie van underdog in. Nederlanders hebben daarentegen meer bravoure. Nederlands hebben veel te weinig oog voor relaties volgens de Belgen. Het wantrouwende karakter van Belgen verandert door het opbouwen van een relatie. Je gaat geregeld samen naar een voetbalwedstrijd, of een hapje eten en bouwt zo een band op. In Nederland wordt tijd gelijkgesteld aan geld, waardoor er meer gekeken wordt naar bijvoorbeeld prijs-kwaliteitverhouding. En let op: Wie eenmaal een deal heeft gesloten met een Nederlander, krijgt dat vaak zwart op wit. Belgen onderhandelen altijd, ook als de deal al gesloten is. Daarom wordt er veel minder op papier gezet.
  • Risico’s: Belgen zijn extreem risicomijdend als het gaat om nieuwe producten. Nederlanders kunnen met een halffabricaat de markt op en gaandeweg hun product verbeteren. Belgen willen eerst hun product ontwikkelen, waarna ze met een volledig doordacht plan de markt op gaan.

Spargle onderzoekt CRM Manager

 

En hoe zit het dan met de online marketing in België? Hieronder tien opmerkelijke punten:

  • De digitale marketingopleidingen in België zijn heel goed en focussen meer op de praktijk dan vroeger.
  • De belangrijkste troef in België op het vlak van onlinemarketing ten opzichte van het buitenland is de prijs die je betaalt aan bureaus. Deze is heel gunstig ten opzichte van bureauprijzen in Amsterdam, Parijs etc. De Belgen leveren hoge kwaliteit voor een relatief bescheiden bedrag.
  • Belgen zijn doeners. Ze vliegen er als het ware in in plaats van eerst urenlang te vergaderen en te overleggen.
  • Talenkennis is een pluspunt. Zo zijn Belgen sterker in content marketing door deze voorsprong.
  • Belgen hebben minder lef dan Nederlanders. Ze zijn nog erg traditioneel en durven niet of moeilijk te experimenteren. Dat zie je bijvoorbeeld aan de Belgische webshops. De Nederlandse shops zetten alles op alles. Een doorsnee Belgische site gaat veeleer voorzichtig te werk.
  • Beperkte schaalgrootte speelt België parten. Het leeuwendeel van haar webshops heeft maar zes miljoen potentiële klanten, waar Nederlandse webshops meteen 20 miljoen klanten hebben (denk aan retailers als bol.com en Coolblue). Vlaamse webshops moeten zich dus veel sneller richten op de Nederlandse markt. Des te meer omdat de drempel voor Nederlandse consumenten om in Vlaanderen online te kopen veel hoger is dan andersom. Er zijn ook grote verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen. Zo zullen Waalse webshops bijvoorbeeld eerder uitwijken naar Frankrijk, wat dan weer met de taal te maken heeft.
  • De Vlaamse webshops die wel succesvol zijn in Nederland zijn veeleer nichewebshops die authentieke producten aanbieden die een bepaald gevoel oproepen. Of waarachter een bekend persoon schuilgaat.
  • De no-nonsens aanpak van de zuiderburen speelt in hun voordeel. Belgen focussen veeleer op harde resultaten in plaats van dure theorieën te verkopen. Het feit dat Belgen veelal niet met een puur salesverhaal komen speelt in hun voordeel.
  • Adverteren in België is goedkoper dan in Nederland, omdat er minder concurrentie is in bepaalde sectoren.
  • Tot slot, wat Belgen nog niet volledig uitbuiten zijn onderzoeken. In Nederland zie je veel bedrijven die aan onderzoek doen en daarmee de pers halen.

 Let’s meet Spargle!

Met deze nuttige informatie in onze rugzak, gaan we vol enthousiasme op zoek naar de ideale kandidaat: CRM-manager Benelux. Ben jij getriggerd door ons verhaal? En is de inhoud van de functie je op het lijf geschreven? Let’s meet!