Spargle blog: Service Design Days 2016

Spargle blog: Service Design Days 2016

Over de top inspiratie op de Service Design Days

Service Design Days is een nieuw congres dat gericht is op digitale innovatie en transformatie, middels design thinking en service design. Dit tweedaagse evenement heeft een strak programma. Vol sprekers, workshops en netwerk momenten. Midden in het bruisende Barcelona met een zeer gevarieerd internationaal publiek.

Met dit onderwerp verwacht je als bezoeker om geïnspireerd te worden door sprekers die innovatieprocessen en de digitale transformatie van bedrijven snappen èn hebben gezien. De verwachtingen waren hoog gespannen door het namenlijstje; niet de minste waren ingevlogen. Doug Powel van IBM, Jelle Prins van Uber, Chris Grant van King en een selectie van werknemers van HP. Stuk voor stuk grote spelers. Maar om alleen deze namen te noemen, dan doe ik echt geen recht aan het gehele programma.

Een aantal van mijn highlights:

  • Adam Lawrence van WorkPlayExperience die de zaal gelijk op scherp zet en op geheel eigen wijze inspireert over de gehele agile en leen werkwijze. Een van de hoogtepunten van het congres was de workshop van Adam waarbij hij met allerlei zware oefeningen de groep overduidelijk maakte hoe je ruimte creëert tot innovatie.
  • Patrick van der Pijl van Business Models Inc die de hele zaal in een paar eenvoudige stappen meenam in het maken van strategische keuzes middels het Business Canvas Model. In zijn interactieve workshop ging hij hier zelfs nog dieper op in en kon iedereen na deze sessie zelf actief hiermee aan de slag. Voor mij een echte opfriscursus.
  • Asier Perez van Sowayo Foresight die het doen van onderzoeken op zijn kop zet. Zelfs voor professionals zoals ik, die vaak en frequent onderzoek doen naar de behoeftes en meningen van de (potentiële) gebruikers, was het confronterend hoe scherper en beter je deze onderzoeken kunt doen. Dit gaf een heel nieuw perspectief.
  • Jonne Kuyt en Joost Holthuis van Edenspiekermann die je met handige voorbeelden en praktische lijstjes meenamen in daadwerkelijke design oplossingen in de leisure markt.
  • En als klap op de vuurpijl: Laila Pawlak van Dare2. Ik heb eigenlijk woorden te kort om te beschrijven hoe inspirerend haar keynote was. Laila neemt je met allerlei data en voorbeelden mee in de razendsnel veranderde wereld die door de digitale revolutie op zijn kop staat. Wat is de toekomst en waar gaan we heen met alle ontwikkelingen en innovaties? In haar workshop besprak ze welke ontwikkelingen en producten succesvol en kansrijk zijn op basis van de vier basisbehoeftes van de mens.

Met top sprekers die inspireren en diverse workshops waarbij men uitgedaagd wordt, is het met recht een succesvol evenement. Een evenement dat helemaal compleet werd doordat Spargle er ook was en ervoor zorgde dat netwerken tot een hoger niveau getild werd. Zoals Nicole van Thoor dat als geen ander kan. Matches made in heaven. Keer op keer!

De Service Design Days waren dan wel in Barcelona, maar daar heb ik eigenlijk niet zo veel van mee gekregen. Simpelweg omdat het zo inspirerend was, dat ik hiervan geen seconde van wilde missen. Mijn lijf protesteerde en wilde niets liever dan liggen, slapen, rust. Om alles informatie te verwerken en even weer op adem te komen. Tegelijkertijd kreeg je een enorme “energy boost” en wilde ik door door door. Nog meer absorberen, nog meer mensen leren kennen, nog meer sparren met interessante mensen. Wat ben ik blij dat ik hier was… Of beter gezegd: wat ben ik blij dat ik hier met Spargle was! Voor herhaling vatbaar.

 

Door: Spargelist Mira Ahles