Agile werkwijze voor Albert Heijn

Co-creatie tussen de Spargle coaches en het Albert Heijn marketing team

De aanleiding

 

Scrum is bij de online kanalen van Albert Heijn al helemaal ingeburgerd. Werkt Scrum of een agile werkwijze ook voor Marketing? De afdeling Marketing, Communicatie & Formats wilde dat graag ontdekken.

 

De vraag

Albert Heijn had een aantal squads opgericht met mensen van de verschillende marketing disciplines en hen een halve dag per week vrij gemaakt. Aan de agile coaches van Spargle de vraag om hen te trainen en begeleiden tot zelfsturende, resultaatgerichte teams.

De oplossing

Al snel bleek dat de exacte Scrum methodiek niet paste. De Spargle coaches creëerden met de squads een agile werkwijze waarbij de AH klant centraal werd gesteld via het value proposition canvas. En waar de balans werd gevonden tussen klantbehoeften, business doelstellingen en productvereisten. De lean ‘do, test, learn’ cyclus hielp om proposities snel te kunnen testen en ontwikkelen.

Het resultaat

De squads ontdekten een voor hen geschikte agile manier van werken. Dankzij agile beslisdiagrammen weten de squads welke vraagstukken geschikt zijn voor welke werkvorm. Het werk van de coaches is geconsolideerd in een toolbox met how-to’s, oefeningen en werkvormen waar de marketing squads nu zelf mee aan de slag kunnen.

Getting the job done! Of je nu op zoek bent naar een interim opdracht, of een vaste rol.

Onze vacatures