De sleutel tot start-up succes

De sleutel tot start-up succes

AMSTERDAM – In het Spargle netwerk gaat er veel aandacht uit naar start-ups. Freelancers zijn nieuwsgierig of hebben een idee om zelf ‘iets’ te starten. Spargle gaat in op deze vragen, en organiseert een Spargle Special rondom het thema “de sleutel tot start-up succes”. Een exclusief gezelschap wordt uitgenodigd om aanwezig te zijn en inhoudelijk bij te dragen aan het succes van de avond. Spargle luistert niet alleen naar de vraag van het netwerk, maar gaat verder. Op inspirerende wijze wordt er tijdens deze Special ook aandacht gegeven aan de keerzijde van start-up succes. Persoonlijke, kwetsbare ervaringen over lef, moed en durf worden verteld.

Hordes en strubbelingen
Janine Tillema, managing director van Paula’s Choice Europe en Spargle klant, trapt inhoudelijk de avond af. In een inspirerend verhaal vertelt zij op een gepassioneerde manier over de strubbelingen die het bedrijf heeft doorgemaakt toen het, van oorsprong Amerikaanse product, de Europese markt betrad. Janine, afkomstig uit een andere branche, heeft geen spijt van haar carrièreswitch. Op de vraag of zij opnieuw in dit bedrijf zou stappen, met de kennis van nu in haar hoofd, antwoordt ze: “Absoluut. Ik heb in deze periode van mijn leven zo veel geleerd, en zo veel inspirerende mensen ontmoet, dat ik deze periode niet had willen missen”. Ze benadrukt de hordes die ze met een hoop doorzettingsvermogen heeft genomen, om uiteindelijk te komen tot een succesvolle organisatie.

Een start-up leef je!
Na een korte pauze – met heerlijke zelfgemaakte hapjes – nemen drie ondernemers, verbonden aan het netwerk, het woord. Allen geven een stukje van de sleutel tot succes voor een start-up. Jeroen de Bakker, een bekende naam voor velen, vertelt vanuit zeer persoonlijk oogpunt over zijn learnings, opgedaan bij de start van verschillende bedrijven. Over wat er komt kijken bij het runnen van een (tech) start-up. Niet alleen een goed idee, en het juiste verdienmodel, maar vooral ook timing en durf zijn volgens Jeroen belangrijk om het te kunnen halen in start-up-land.

Het niveau van de avond wordt geladen door de sprekers die elkaar inspireren. Niet bang om zichzelf, en hun organisatie, kwetsbaar neer te zetten. Zo neemt Sjaak Zonneveld, commercieel directeur van BrightPensioen, ons vanuit zijn passie voor vrijheid mee in een verhaal over de missie van de start-up die zich richt op het pensioen van de freelancer. Een onderwerp waar een groot deel van de zaal een mening over heeft. Voor Sjaak is deze avond dan ook hét moment om vragen als ‘hoe spreken we een ZZP’er aan? direct aan de doelgroep van BritghtPensioen te stellen. Aandacht voor de klant, de doelgroep, de mens, zo wordt ook door het netwerk teruggegeven, is een cruciale factor voor succes.

Bovenal moet je een start-up voelen, je moet het leven. Het is niet iets ‘wat je er bij doet’. Michiel op ’t land – CEO van Bundle – benadrukt het nogmaals in zijn aantrekkelijke pitch. Bundle kent een voortvarende start, en is vooral onder een jongere doelgroep bekend. Gedrevenheid en enorme toewijding zijn essentieel voor een verdere groei.

Start-up / break-out
Ook deze Special is Spargle eigen door het maken van verbindingen. Na de pitches worden de aanwezigen in drie, op voorhand uiterst selectief samengestelde, groepen ingedeeld. In samenspraak met een teamleider worden er in break-out sessies gebrainstormd over een advies aan iedere start-up. Hoe komt een verdere groei tot stand, en welke marketingstrategie is de juiste? Vragen genoeg. Kennisdeling verzekerd.

Gezamenlijk komt het exclusieve netwerk tot de conclusie dat er niet één sleutel tot start-up succes bestaat. Om succes te hebben moet je de beschikking hebben over een loper die alle deuren kan openen. Een loper van moed, durf, doorzettingsvermogen en lef.

Of de nieuwsgierigheid van het Spargle netwerk rondom het thema start-ups met deze prachtige avond is getemd, of juist is aangewakkerd, zal de nabije toekomst uitwijzen. Wij zijn benieuwd!

Door: Eline de Jong