De klant centraal stellen

De klant centraal stellen

Na een heftige reis (want ja, met de trein) dender ik de Beurs van Berlage binnen bij Seats2Meet. Een oude, historische adem komt me tegemoet. Wat een locatie! Enkel een foto van Willem-Alexander aan de muur doet vermoeden dat er recent iemand een aanpassing heeft gedaan aan het interieur.

Wat me opvalt aan de groep mensen waar ik me tussen meng, is een open houding; een heldere blik in hun ogen en een lichaamstaal die me aanspreekt.

Nicole trapt uiteraard de avond met een fijne sprankeling af, en introduceert Mariëlle Sijgers en Felix Lepoutre van Seats2Meet. Zij vertellen dat het delen van kennis, en het aangaan van relaties met als uitgangspunt wederkerigheid, tot de business strategie van Seats2Meet behoren. Dat spreekt ons als Spargelisten natuurlijk enorm aan.

Collage 22-1-2015

De avond vervolgt met twee cases. Allereerst neemt Erna Staals, verantwoordelijk voor de B2B Automotive Unit binnen Marktplaats zakelijk, het woord. Dit doet zij niet aan de hand van statische sheets van een PowerPoint, maar direct vanuit haar hart. Boeiend en met veel passie vertelt ze over haar ervaringen hoe ze er voor blijft zorgen dat de klant centraal blijft staan.

Tijdens de tweede case neemt Herman-Jan Carmiggelt het woord. Wel aan de hand van een aantal indrukwekkende sheets, en met nog meer enthousiasme vertelt hij over de digitale transformatie van een onze klanten. Ook in zijn verhaal wordt de nadruk gelegd op verbinden; door marketing, sales en IT samen te laten werken kunnen processen perfectioneert worden. Uiteraard staan ook hierbij de, analyse van, klantgegevens centraal.

Na een kleine pauze met een drankje en een overvloed aan heerlijke hapjes is het tijd voor een groepssessie. Erna Staals, Ezra Rood, Herman-Jan Carmiggelt en Alain van der Heijde nemen plaats in een zogenaamde fishbowl. Een theateropstelling waarbij er een stoel in hun richting wordt vrijgelaten en waarop iemand uit de zaal plaats mag nemen om een vraag aan het viertal te kunnen stellen. Net als de klant centraal staat tijdens de cases van deze avond, staat de vragensteller centraal tijdens deze sessie. Een verrassende vraag die mij opviel: “Wat verstaan we nou eigenlijk onder Digital?” Een gedurfde, maar ook zeker doordachte vraag. Herman-Jan geeft als antwoord dat wij als individu veel meer power hebben gekregen om op een andere manier verbindingen te kunnen leggen. Elk individu krijgt een stem en daarmee draait de waardeketen om. Dat is Digital.

Ervaringen over major hick-ups worden gedeeld, en tips worden met persoonlijke herinneringen benadrukt. Zo komt ter sprake dat het wenselijk is niet te hard te willen lopen, en vooral niet proberen te gaan rennen als je veranderingen door wilt voeren, want je zal zeker een keer hard tegen de muur klappen. Leg de aandacht bij de ander als je een verandering door wilt voeren, vertel wat het voor hèm gaat betekenen.

De opstelling van de vissenkom ervaar ik als inspirerend en Spargeliaans. De fishbowl is transparant, en geeft niet alleen de mogelijkheid om erin te kunnen kijken maar ook om met de aanwezigen te communiceren. Bovendien is het mooi om te zien is dat er, door zijn transparante karakter, verbindingen kunnen ontstaan tussen de aanwezigen in de kom, vanuit de vissenkom naar buiten en andersom.

Graag tot een volgende Special!

Sprankelende groet,

Eline de Jong