Blog Service Design Days: “Ik realiseer me nu eens te meer hoe complex het is om een bestaand systeem in beweging te krijgen”

Blog Service Design Days: “Ik realiseer me nu eens te meer hoe complex het is om een bestaand systeem in beweging te krijgen”

“Ik realiseer me nu eens te meer hoe complex het is om een bestaand systeem in beweging te krijgen”

Naar aanleiding van ons bezoek aan de Service Design Days in Barcelona hebben we een groepje Spargelisten gevraagd of zij hun belangrijkste inzichten en hun mooiste verbinding zouden willen delen met het Spargle netwerk. Lees hier de ervaringen van Spargelist Inge Derks en Yvonne de Mey van Streefkerk:

Spargelist Inge Derks:

Mijn belangrijkste inzicht

Ik realiseer me nu eens te meer hoe complex het is om een bestaand systeem in beweging te krijgen. Het Amerikaanse Rode Kruis zocht naar manieren voor brandpreventie in sloppenwijken en in de workshop van ‘We Question Our Project’(van Marc Garcia Fortuny) onderzochten we hoe een organisatie als onderdeel van een breed scala aan bedrijven het food service ecosysteem als geheel kon verbeteren. Uit beide cases kwam naar voren dat een vaak onbewuste dynamiek een systeem in de greep houdt en innovatie in de weg staat.

In beide gevallen werd een doorbraak gecreëerd door samen aan de slag te gaan: met een mix van stakeholders uit het bestaande systeem (sloppenwijk, food service industry), business innovators en designers. Als je alle perspectieven samenbrengt en vertrouwen in elkaar creëert, dan ontstaat er ruimte voor vernieuwing.

Mijn mooiste verbinding

Voor mij was de workshop over service ecosystems het hoogtepunt. We hebben in een gemêleerd internationaal team in korte tijd grote stappen gezet. Het was ontzettend leuk en motiverend om te merken hoe krachtig het bij de uitwerkingen van onze ideeën was om niets te zeggen, maar alleen te tekenen en in een paar rondes voort te borduren op elkaars schetsen. Iedereen was wat lacherig en aarzelend over zijn eigen tekenskills, maar we kwamen zo verrassend snel tot een geïntegreerde oplossing met een sterk teamgevoel daarbij. Ik wil zeker meer gaan tekenen! Prompt kreeg ik binnen ons Spargle-team een tekenworkshop aangeboden. Zo spontaan kan het gaan als je in verbinding staat. 

Spargelist Yvonne de Mey van Streefkerk:

Mijn belangrijkste inzicht

De key-note van Melis Senova van Huddle over ‘the reality and shadows of human centered design’ tijdens de Service Design Days in Barcelona is mij het meest bijgebleven. Human-centered design betekent niet alleen dat je ontwerpt voor je gebruiker, je neemt ook altijd jezelf mee in je ontwerp.

Wat beschouwen wij service designers, ux designers, design thinkers, transformers – of hoe we ons ook noemen – als waardevol? Winst maken of met elkaar deze wereld transformeren tot iets beters? Transformatie is moeilijk in een complexe en onzekere omgeving. Het houdt risico in, experimenteren en bijstellen, het vergt moed om te zeggen ‘ik weet het niet’ en het doet pijn. Allemaal herkenbaar. Wat ik mooi vond, is het besef dat we naast onze processen en tools net zoveel aandacht moeten hebben voor ‘the stuff that happens in the background’. 

Mijn mooiste verbinding

Over die ‘stuff in de background’ hadden we het tijdens de workshops, borrels, de lunch, ontbijt en de gezellige avonden in de restaurants. Natuurlijk ook nog ’s avonds laat in het appartement waar ik met een aantal superleuke en gedreven vakgenoten uit het team van Spargle verbleef. Het was heerlijk en inspirerend om hier onderdeel van te zijn!